gototopgototop
Facebook Image

Nieuws

PrevNext

Flinke vissterfte door werkzaamheden Alb…

Krimpen aan den IJssel – Donderdag 14 maart staat het waterpeil in de vijver achter het politiebureau aan de Albert Schweitzerlaan in Krimpen aan den IJssel laag door werkzaamheden bij...

Stephan - avatar Stephan 15 mrt 2019 Hits:3549 Hengelsport Nieuws

Read more

Massale vissterfte in bergingsvijver bij…

Massale vissterfte in bergingsvijver bij A1

OLDENZAAL - Er is sprake van een omvangrijke vissterfte in de Bergingsvijver langs de autosnelweg A1, net ten zuiden van industrieterrein Hazewinkel in Oldenzaal. Sportvisserij Oost-Nederland, de Oldenzaalse Hengelsportvereniging en...

Stephan - avatar Stephan 22 aug 2018 Hits:3538 Hengelsport Nieuws

Read more

Droogteproblemen nog niet voorbij: grote…

Droogteproblemen nog niet voorbij: grote vissterfte vijver Oldenzaal

Dat de problemen rondom de droogte met een beetje regen nog niet over zijn, bewijst de grote vissterfte in de Bergingsvijver bij het industrieterrein in Oldenzaal. Al meer dan honderd...

Stephan - avatar Stephan 20 aug 2018 Hits:2828 Hengelsport Nieuws

Read more

Massale vissterfte in Rijswijk; Rijswijk…

Massale vissterfte in Rijswijk; RijswijksBelang stelt vragen

Eerder meldde het Rijswijks Dagblad al dat natuurbad De Put tot nader order gesloten is vanwege het tekort aan zuurstof in het water met vissterfte als gevolg van extreem warm...

Stephan - avatar Stephan 14 aug 2018 Hits:3046 Hengelsport Nieuws

Rod Hutchinson, de legendarische Engelse karpervisser en schrijver van karperboeken en karperartikelen, is overleden. Dit was te lezen op Facebookpagina van het merk. Hutchinson is 73 jaar geworden. Hutchinson was een...

Stephan - avatar Stephan 26 juni 2018 Hits:3915 Hengelsport Nieuws

Afgelopen dinsdag is de Green Deal Sportvisserij Loodvrij ondertekend op het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Deze overeenkomst tussen diverse ministeries, de Unie van Waterschappen, Natuurmonumenten, Dibevo en Sportvisserij...

Stephan - avatar Stephan 25 mei 2018 Hits:3744 Hengelsport Nieuws

Op zondag 11 maart heeft u de gelegenheid om al uw 2e hands hengelsport artikelen te verkopen. Dit jaar zijn er 2 mogelijkheden om uw spullen te verkopen: Huur tafel met...

Stephan - avatar Stephan 23 feb 2018 Hits:2433 Hengelsport Nieuws

Read more

Delfland vermoedt karpervirus in Nootdor…

Delfland vermoedt karpervirus in Nootdorpse wateren

Nootdorp - Begin juli heeft de fractie van de Partij voor de Dieren vragen aan de gemeente Pijnacker-Nootdorp gesteld over de vissterfte in Nootdorp. De antwoorden hierop zijn deze week...

Stephan - avatar Stephan 11 aug 2017 Hits:2997 Hengelsport Nieuws

Read more

Viscontroleurs dragen steekwerende veste…

Viscontroleurs dragen steekwerende vesten

In de tijd van onvrede, aanslagen en ander geweld, vinden sommige mensen het ook nog eens nodig om controleurs te bedreigen. Waarom? Ikke ikke ikke... zich tekort gedaan voelen of...

Stephan - avatar Stephan 11 apr 2017 Hits:3454 Hengelsport Nieuws

Read more

Overlast in Beverwaard door vissterfte i…

Overlast in Beverwaard door vissterfte in singels

Dode vissen drijven al enkele dagen door singels in de Rotterdamse wijk Beverwaard. Inwoners reageren geschrokken: ''Ik denk dat het water niet zo schoon meer is.'' Volgens buurtbewoners brengen de overleden...

Stephan - avatar Stephan 16 dec 2016 Hits:4486 Hengelsport Nieuws

Sponsor

Inschrijven Nieuwsbrief

De rotsPDFAfdrukkenE-mailadres
maandag 15 september 2008 20:58

Als eerst zal ik mijzelf maar even voorstellen. Mijn naam is Martijn Nooij en ik ben al 12 jaar fanatiek karpervisser. Dit deed ik voor het grootste deel in Purmerend en omstreken. Vorig jaar ben ik verhuisd naar het gezellige Hoorn waar ik vlakbij het grootste meer van Europa woon. Jawel het IJsselmeer. Vanwege het feit dat de maker van deze mooie site al jaren een goede vriend en vismaat is, kan ik het eigenlijk niet maken om geen verhaal te schrijven. Oké daar beginnen we dan.

Het begon allemaal in de zomervakantie van 1998. Ik ging samen met mijn vriendin Merel voor twee weken naar een camping in frankrijk. Deze camping ligt aan de rand van een van de mooiste meren van frankrijk. Het water is zo helder dat het gewoon zo blauw is als de hemel. Natuurlijk kon ik het niet laten om wat visspullen mee te nemen. Mijn eerste indruk gewoon super. Gedurende de eerste week had ik wel wat gevist alleen zonder succes.

martijn_nooij_derots

De stek bij de rots

Tot op een middag dat ik langs het meer ging lopen. Ik kwam op een redelijk afgelegen stuk en ik zag een aantal donkere vlekken in het water. Het enige probleem was dat ik een slijle helling af moest om bij het water te komen. Na wat kunst en vliegwerk kwam ik bij het water aan. Tot mijn grote verbazing bleken deze vlekken grote karpers te zijn, en met groot bedoel ik echt groot. Ik zag verschillende twintig ponders zwemmen, met enkele grote karpers die ik rond de veertig pond grens schatte. Hier moest ik zijn dacht ik.
Het enige probleem hier was dat deze plek moeilijk berijkbaar was. Het was ongeveer een minuut of twintig lopen over een weg die bezaaid lag met stenen. Ik moest hoe dan ook een kkertje vissen hier alleen kwam ik er gauw achter dat ik niet de juiste spullen bij me had. De volgende dag kon ik het niet laten om toch te gaan vissen. Uitgerust met een penhengel en goede moed ging ik naar naar plek. Je leest het goed, een penhengel. Mijn pennetje lag na ongeveer vijfminuten naast een grote rots. Dit was immers de plek waar ik de vissen had zien zwemmen. Het was hier toch al gauw drie meter diep langs de kant. Tot mijn grote verbazing zag ik weer enkel grote vissen zwemmen. Het enige probleem was dat ik op de bodem lag met mijn mais en dat deze vissen aan het wateroppervlak lagen. Gauw zette ik mijn pennetje op ongeveer een halve meter diepte en gooide deze voor de karpers in het water. Niet is erger dan grote vissen zien zonder ze te vangen.
De vissen negeerden het gewoon en zwommen gewoon rustig rond.
Ik besloot om mijn pennetje maar weer op drie meter te zetten. Later bleek dat dit een goede zet was. Het pennetje bewoog wat om vervolgens onder te gaan. Ik sloeg aan op iets dat heel veel kracht had. Dit moest hem zijn dacht ik. De vissen die ik had zien zwemmen waren immers allemaal heel groot. Na een gevecht van ongeveer tien minuten kon Merel de vis landen. De vis bleek een mooie speigel te zijn met een gewicht van maar 15 pond. Het was een mooie vis hoor, daar niet van. Maar na al die bakbeesten was dit toch wel een teleurstelling.
De vakantie was jammer genoeg al weer tot een einde gekomen en ik kon maar aan één ding denken. Ik zou hier terugkomen maar dan met beter en zwaarder materiaal.
Na wat gezeur besloten we om in de zomer vakantie van 1999 weer terug te gaan naar het meer. De vakantie van 1998 was immers goed bevallen, dus waarom niet.
We arriveerden in de eind van de middag en 's avonds ging ik al direct naar de plek toe omdat ik wat wilde voeren omdat ik de volgende dag al wilde vissen. De plek zag er nog precies het zelfde uit als het jaar ervoor.
De volgende dag was ik al vroeg opgestaan. Lekker ontbeten en snel naar de plek toe. Voor het verplaatsen van al mijn spullen, maakte ik gebruik van een golftrolley. Echt handig. Bij het water aangekomen snel alles opgezet en snel vissen. Geheel onverwacht kreeg ik na een half uurtje vissen al een run. Ik sloeg aan en voelde al meteen dat het hier om een grote karper ging. Ik trok zo hard als mogelijk aan mijn twee en half ponder, wetende dat er vijf meter links van mij een totale boom onder water groeide. Gelukkig zwom de karper van de boom af. De dril was niet echt spectaculair maar het resultaat echter wel. Ik had de grote spiegel al snel in het net en stond te trillen op mijn benen. Dit moest mijn record wel zijn want zo'n grote vishad ik nog nooit in mij net gehad. Na weging bleek deze karper 36 pond te wegen en had ik mijn record met vijf pond verbeterd.

martijn_nooij_36pond

Toch wel zwaar, zo'n visje van 18 kilo !

Wat er op zo'n moment allemaal door je heen gaat is met geen pen te beschrijven. Na video opnames en een aantal foto's liet ik de karper weer lekker zwemmen. Mijn vakantie kon nu al niet meer stuk. De resterende tijd heb ik nog regelmatig gevist. Dit leverde mij nog een vier runs op. Jammergenoeg heb ik er hiervan niet een kunnen landen. Al deze vissen zwommen zich vast onder de boom met lijnbreuk als resultaat. Natuurlijk was het jammer dat ik deze niet gevangen heb, maar die 36-er neemt niemand mij meer af.